Hoe scoren Van der Valk, De Beren, Loetje en andere ketens op TikTok en Instagram?

Jonge generaties zijn goed voor het leeuwendeel van de restaurantbestedingen. Naast zitten op restaurantstoelen, zitten deze mensen ook veelvuldig op Instagram en TikTok. Logisch dus dat restaurants zichzelf ook willen laten zien op deze social media platformen. Hoe doen de grootste restaurantformules van ons land dat? Food Inspiration ging op TikTok- en Instagram-onderzoek uit. Dit zijn de social media scores van Van der Valk, La Cubanita, De Beren, Loetje en ’t Zusje.

1. Van der Valk, 890.000 likes

Het centrale account van Van der Valk op TikTok is Valk Life, genoemd naar het eigen lifestyle-merk. Sinds februari 2023 is Valk Life op TikTok present. Het account heeft bijna 30.000 volgers en ruim 890.000 likes. Viewtopper is met 1,9 miljoen views een korte video van de Moulin Rouge-suite in Hotel Beveren.

Opvallend: op Instagram heeft @valk_life ‘slechts’ 1.051 volgers.

Een apart account is @werkenbijvandervalk, gericht op de werving van medewerkers. Het account heeft op TikTok 7.079 volgers en 322,5 duizend likes. De best bekeken video is ‘Wat er in het hoofd omgaat van een horecamedewerker.’ De video gaat over medewerkers die op eigenzinnige wijze klachten over bestellingen oplossen. Goed voor 3 miljoen views.

@werkenbijvandervalk heeft op Instagram 1.044 volgers.

Op Instagram is Van der Valk Exclusief Hotels actief onder de naam @vandervalkexclusief. Ruim 2.300 berichten zijn er gepost voor de ruim 60.000 volgers. De video’s trekken hier minder bekijks.

2. ’t Zusje, 207.000 likes

’t Zusje opende eind 2021 al een account op TikTok onder de naam @tzusjetapas. Dat resulteerde inmiddels in ruim 4.770 volgers en bijna 207.000 likes. Best bekeken (ruim 570.000 views) is een video van 9 seconden met de titel ‘Compliments to the chef’. In de hoofdrol: een kok die danst in de keuken, nadat hij van een gast een complimentje heeft gekregen. ’t Zusje richt het vizier nadrukkelijker op de gast en het menu dan andere formules.

Op Instagram heeft ’t Zusje de accounts @werkenbijtzusje, met 1.772 volgers, en @tzusje, met 47.000 volgers.

3. Loetje, 110.000 likes

Loetje (@loetje_restaurant) is sinds najaar 2023 present op TikTok, heeft 6.890 volgers en ruim 110.000 likes. De populairste video met 1,2 miljoen views blijft héél dicht bij de kern van Loetje. In 12 tellen wordt getoond hoe Loetjes biefstuk met Blue Band wordt gebakken. Ankeiler van de video: ‘Een perfect gebakken biefstuk in een smaakvolle knoflookjus. Wie zegt daar nee tegen?’

Op Instagram heeft Loetje 42.000 volgers. Ook hier is de video met de biefstukjus in de braadpan de topper met 535.000 views.

4. De Beren, 96.000 likes

Bijna 2.400 volgers en 96.000 likes heeft De Beren (@deberen.officieel), dat sinds mei 2021 actief is op TikTok. Ook De Beren stelt online de medewerkers en werving van personeel centraal en is maar minimaal gericht op de gast. Best bekeken video is een filmpje van 5 seconden van een medewerkster die swingt terwijl ze koffie tapt. Titel: ‘Wanneer de asociale gast vraagt waar zijn koffie blijft…’ De video heeft 409.000 views.

Op Instagram heeft De Beren ruim 12.000 volgers.

5. La Cubanita, 28.200 likes

Tapasformule La Cubanita (@lacubanitaofficial) heeft ruim 1.200 volgers op TikTok en 28,2 duizend likes. Het restaurantmerk focust online primair op de werving van nieuwe, jonge medewerkers. De meest bekeken video stamt uit het voorjaar van 2022. In het filmpje wordt antwoord gegeven op de vraag: ‘Zijn onze medewerkers weleens versierd door een gast? Sí, want liefde gaat door de maag!’ De video is goed voor 625.000 views.

Het aantal Instagram-volgers van La Cubanita loopt richting de 40.000.

.

Bron: Foodinspiration

Door Ubel Zuiderveld