23 tips voor de horeca ondernemer
23 tips!
De coronacrisis heeft de afgelopen maanden de horecawereld op zijn kop gezet. Ondanks dat het misschien al bijna als ‘normaal’ voelt, zijn deze tijden verre van normaal en is het een zware tijd. En de creativiteit die vereisd wordt, zal de komende tijd nog blijven. Wij denken graag met je mee. In deze blog lees je 23 tips die je als horeca ondernemer direct kunt toepassen!
Horeca tip #1: Blijf authentiek
Ondanks dat je nu je horeca concept moet veranderen, is het zaak om authentiek te blijven. Verzin een manier om jouw delivery & take-away nét iets anders te maken dan jouw buurman. Bezorg bijvoorbeeld het gerecht voor jouw gast, waarbij zij het zelf alleen nog in de oven/pan moeten afmaken. Dit zorgt voor een extra beleving!
Horeca tip #2: Start met flyeren
Het kan zo simpel zijn als je menu op een A4’tje tekenen met jouw website. Leg het onder een kopieermachine en gaan! De mensen direct rond jouw restaurant kennen je het beste en het maakt de bezorging lekker overzichtelijk.
Horeca tip #3: Upsell bestellingen
“Ze eten je arm en ze drinken je rijk”, zo gaat het gezegde. Maar sommige restaurants bieden niet hun wijnen aan bij het bezorgen. Zonde. Maak gebruik van dat we binnen zitten en maak het extra gezellig. Bied een speciaal borrelpakket aan en/of zet wat goede wijnen online. Of wat dacht je van een goede fles olijfolie, die mensen in hun eigen keuken kunnen gebruiken?
Horeca tip #4: Laat je gezicht zien
Geef letterlijk een kijkje in de keuken. Door te laten zien dat jij hard aan het werk bent voor jouw gasten, activeer je ze om bij jou te bestellen. Ook als je nu helemaal gesloten bent, is het belangrijk om in de gedachten van jouw gasten te blijven. Zo komen ze straks weer massaal naar jouw restaurant!
Horeca tip #5: Spreek je waardering uit
Er wordt massaal liefde gegeven aan de horeca. Geef die liefde ook terug! Schrijf bijvoorbeeld iets persoonlijks op de doos van de bestelling zodat je gasten zich gewaardeerd voelen. Op deze manier zorg je er ook voor dat je opvalt tussen alle restaurants die hun gerechten nu laten bezorgen.
Horeca tip #6: Zet social media in
Heb jij jouw concept (tijdelijk) omgezet tot een bestel service? Laat het je gasten weten via social media! Gebruik je timeline & stories.
Maak foto’s en video’s over de bereiding van de gerechten en benoem dat zij via de website kunnen bestellen. Zo krijgen jouw gasten gelijk een “kijkje in de keuken”.
Horeca tip #7: Maak het persoonlijk
Zie je dat een gast die je kent een bestelling doet? Kijk of je iets toe kan voegen wat persoonlijk is. Schrijf bijvoorbeeld een (kort) briefje, bedank hen voor de bestelling en laat weten dat wanneer het weer mogelijk is, je de gast graag persoonlijk ontvangt in jouw restaurant en zijn favoriete tafel uiteraard beschikbaar stelt.
Horeca tip #8: Sta je gasten te woord
Het is begrijpelijk dat jouw gasten in deze onzekere tijd met vragen zitten. Blijf online beschikbaar om vragen te beantwoorden en zo open mogelijk te zijn over de situatie. Dit werkt het beste door 1 persoon in jouw team verantwoordelijk te maken voor het beantwoorden van de vragen.
Horeca tip #9: Varieer je menu
Een variërend menu klinkt misschien wat logisch, maar juist in deze periode éxtra belangrijk. Natuurlijk blijven je classics op de menukaart staan.
Probeer jouw gasten extra te verrassen door te variëren met jouw creativiteit met het menu aanbod, zodat het niet bij 1 bestelling blijft.
Horeca tip #10: Adviseer met wijnen
Adviseer welke wijn bij welk gerecht past! Door de perfecte combinatie te benoemen aan de omschrijving op je bestelsite, vergroot je de kans dat jouw gast deze wijn besteld bij het gekozen gerecht.
Zo geniet jouw gast extra van de bestelling en gaat de besteding per bestelling omhoog. Win-win.
Horeca tip #11: Geef een tegoedbon
Bied je een delivery en take-Away service aan? Dan kan het heel goed werken om een tegoedbon mee te geven bij de bestelling. Ook dan keren deze gasten terug naar jouw restaurant als de horeca weer opengaat.
Horeca tip #12: Ontvang je gasten veilig
Ondanks de veiligheidsmaatregelen die je al genomen hebt, wil je de gasten en je personeel zo veilig mogelijk bedienen in jouw zaak. Dankzij QR-bestellen zorg je voor een zo veilig mogelijk bestelproces ín je zaak. Wil jij meer informatie over de QR-bestelpagina? Check it out!
Horeca tip #13: Verzin een giveaway
Jouw trouwe gasten geven veel liefde aan jouw zaak. Tijd om een beetje liefde terug te geven. Verzin een leuke actie die aansluit bij jouw menukaart en die jij aan jouw gasten kunt bieden. #spreadtheword
Met een eenvoudige “like & deel” actie op social media vergroot je jouw bereik enorm! Zo kunnen jouw gasten bijvoorbeeld iets weggeven aan hun vrienden, familie of collega’s. Denk aan een bier of wijnpakket i.c.m een keuzemenu van jouw kaart. Of een borrelmoment. Wat dacht je van een familie-lunch? Je herenigd wanneer het weer mag en kan. Hiermee zien deze potentiële gasten dat je ook beschikbaar bent voor delivery en/of take-away service.
Horeca tip #14: Verstuur een nieuwsbrief
We gaven het al eerder aan: blijf communiceren met jouw doelgroep. Een van de geschikte manieren hiervoor is jouw eigen nieuwsbrief. In de nieuwsbrief kun je relevante informatie en kennis delen die je speciaal voor jouw gasten schrijft.
Deel bijvoorbeeld het favoriete recept van de chef met de bereiding hiervan. En houd je gasten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Op deze manier behoud je de sterke band met jouw fanbase en trouwe ambassadeurs!
Hulp nodig bij het opstellen van een nieuwsbrief? Maak een afspraak en wij helpen je!
Horeca tip #15: blijf bij jezelf
We begrijpen als geen ander dat je genoodzaakt bent jouw concept te moeten veranderen in deze tijd. Sterker nog, het is op dit moment de enige manier om omzet te blijven realiseren! Iets wat niet mag veranderen, is jouw identiteit en dus jouw kernwaarden. Waar jij voor staat! De kernwaarden van jouw concept zijn medebepalend waarom jouw gasten, jouw trouwe ambassadeurs zijn. Blijf altijd bij jezelf, hoe dan ook. #authenticiteit
Horeca tip #16: Start een online proeverij
Aan tafel vertel je jouw gast vanuit jouw kennis graag welke smaakvolle wijn perfect bij welk gerecht past. Dit wordt ook met de anderhalvemeter-maatregel lastig. Dit kan natuurlijk ook digitaal! Stel een proefpakket samen en prik een datum waarbij je samen met jouw gasten een online proeverij start. Gratis tools genoeg! Dit versterkt de relatie én kun je toch doen wat jij het liefste doet: jouw passen en expertise overbrengen aan je gast.
Horeca tip #17: Blijf bijleren
Zet deze tijden in om jouw team naar een hoger level te brengen. Blijf bijleren op gebied van barista, (speciaal)bier, wijn, gastvrijheid enzovoort. Dit kan via een externe cursus, maar kun je natuurlijk ook intern doen. Op elk gebied heb jij een specialist. Wissel elkaars kennis en ervaring uit. Dit zorgt ervoor dat het team straks met nog meer kennis paraat staat. Daarnaast zorgt het voor een stukje teambuilding en betrokkenheid, wat in deze tijd ontzettend belangrijk is!
Horeca tip #18: Optimaliseer je website
Je bent zichtbaar bij jouw fans op social media, maar ook in deze tijd – en eigenlijk altijd – wil je juist nieuwe ‘online’ gasten aantrekken. Nu jij of een van je werknemers misschien iets meer tijd over heeft, is het een goed moment om je website onder de loep te nemen. Klopt alle data op de website nog? Is jouw website helemaal up-to-date met de laatste informatie? En is jouw website goed zichtbaar via zoekmachines? Investeer tijd in het optimaliseren van je website, dit betaalt zich uiteindelijk altijd terug! #communicatie
Horeca tip #19: Inhaken op feestdagen
Op feestdagen zijn we gewend om samen te komen. Voor horeca gelegenheden dé dagen om extra omzet te draaien! Blijf ook nu inhaken op de feestdagen. Stel speciale takeaway pakketten samen die jouw gasten thuis kunnen opeten- en drinken. Zo blijf je toch nog extra omzet pakken op deze dagen.
Horeca tip #20: Zet video in
Video rules! Dat je van je laat horen op social media, dat is al een groot pluspunt. Maar échte impact maak je met video. Dit valt nog meer op dan afbeeldingen.
Film hoe jij jouw gerechten maakt, vertel in de camera welke specials je voor deze dag aan het bereiden bent of spreek je dank uit voor alle support van je gasten in een video. Reacties gegarandeerd!
Wil jij impact maken met een strakke video? Ons videoteam helpt je graag!
Horeca tip #21: Werk aan je lokale vindbaarheid
In plaats van dat jouw gasten dankzij een wandeling of fietstocht jouw restaurant tegenkomen, gaan zij op internet op zoek naar een goed restaurant in de buurt. Jouw lokale vindbaarheid op Google is nog nooit zo belangrijk geweest!
Hoe doe je dit? Verbeter je vindbaarheid door slimme meta descriptions te schrijven op je website, onderhoud je Google Mijn Bedrijf pagina goed en voeg Google Posts toe. Zo zorg jij ervoor dat je online beter vindbaar bent voor jouw gasten!
Horeca tip #22: Vraag de mening van je gasten
Er is veel veranderd in de afgelopen periode. Maar wat nooit veranderd, is de mening van jouw gasten. Het is alleen wel iets lastiger om de mening te vragen, nu je de gasten een stuk minder face-to-face ziet. Zet hiervoor social media in!
Stel bijvoorbeeld de vraag welk gerecht zij nog missen op de kaart, of vraag eerlijke feedback op wat zij op dit moment van jouw service vinden. Luister naar de mening, pas je hierop aan en bind de gast zo extra aan jouw horecazaak.
Horeca tip #23: Krijg inzicht in je resultaten
Analyseren, aanpassen en bijsturen. Klantdata is in deze tijd enorm belangrijk. Door de data van jouw website (en je bestelpagina) goed in de gaten te houden en aan te passen waar nodig, kun je bepalen of jouw websitebezoekers doen wat de bedoeling is: Een nieuwe bestelling plaatsen.
Goed om te weten: Gebruik jij de Pocketmenu online bestelpagina? Dan ben en blijf jij eigenaar van jouw klantdata.
Bron: Pocketmenu