Dit zijn de 12 meest succesvolle foodketens uit België!

Van spaghettibar tot kipketen, van lifestyle brand tot pitaconcept.

Bron:

Door Maaike de Reuver op dinsdag 7 februari 2023

Belgische foodketens staan bekend om hun specialisatie van een bepaald product of een bepaalde keuken. Van menu tot design, van de inrichting tot de personeelskleding wordt het concept tot in de puntjes doorgevoerd. En met succes! Food Inspiration zet ze voor je op een rijtje: dit zijn – in willekeurige volgorde – de 12 meest succesvolle foodketens uit België.

1. Ellis: hamburgers

‘Not just another burger brand’, zegt Ellis over zichzelf. Tot 2021 bekend onder de naam Ellis Gourmet Burger. In 2011 opende het eerste restaurant in Brussel. De oprichters streefden er naar een concept neer te zetten waarbij de perfecte ambachtelijk gemaakte hamburger geserveerd wordt in een restaurantwaardige setting. Het vlees is afkomstig van de bekende Belgische slager Hendrik Dierendonck. Ook over de vegaburger is nagedacht: Ellis serveerde als een van de eerste zaken in België de 100% veganistische Beyond Burger. In België zijn er inmiddels vijftien locaties en in Nederland vier.

Ellis' Beyond Burger

Ellis’ Beyond Burger

 

2. Poule & Poulette: kip

Deze keten is helemaal ontwikkeld rondom kip. Er zijn momenteel acht locaties, waarvan een in Leuven. De andere restaurants vind je in Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen en Oostende. Het menu staat vol met kipgerechten: van kipnuggets tot hele of halve kippen en van salade met kip tot een kipburger. De kip is niet alleen doorvertaald in het menu: in de hele guest journey is kip vertegenwoordigd. Je zit hier als gast in een ‘kippenhok’, in kleine houten hokjes die verschillen van hoogte. Wil je iets bestellen, dan trek je aan het koord van het ‘kippenhoklampje’ net buiten het hok en komt er iemand van de bediening naar je toe. Op de toilet worden gasten vriendelijk doch humoristisch verzocht het toilet netjes te houden met de quote #kipitclean.

De 'kippenhokjes' van Poule & Poulette

De ‘kippenhokjes’ van Poule & Poulette

3. Bavet: spaghetti

Bavet, foto door: Nina Slagmolen

Foto door: Nina Slagmolen

Bij spaghettibar Bavet stel je je eigen spaghetti samen of kies je uit een van de voorgestelde specials. De term bavet verwijst naar de slab die je krijgt bij binnenkomst en om kunt knopen zodat er geen spaghettisaus op je kleren komt. Het concept heeft 16 vestigingen in diverse Belgische steden. Nick Bril, de tweesterrenchef van The Jane in Antwerpen, ontwikkelde onlangs speciaal voor Bavet een nieuw saus: Legends of the smoked. De saus bevat pastrami, burrata, rucola, peperoncino, croutons en basilicum.

Food Inspirations Maaike de Reuver bij Bavet

Food Inspirations Maaike de Reuver bij Bavet

 

4. Foodmaker: healthy fastfood

Bij Foodmaker kun je terecht voor een snel en gezond ontbijt, lunch of diner. Er wordt gewerkt met zoveel mogelijk lokale en seizoensgebonden groenten en kruiden. Alle gerechten worden vers bereid in de keuken. Bij de healthy foodbars kunnen gasten zelf hun maaltijd samenstellen, of kiezen voor de kant-en-klare maaltijden om in de restaurants op te eten, of mee te nemen. Op het menu staan onder andere croques, soepen, quiches, pastamaaltijden, lasagne en diverse soorten salades. Foodmaker heeft 21 locaties, waaronder twee in Parijs, twee in Rotterdam en een in Den Haag. De overige restaurants bevinden zich in Belgische steden.

Foodmaker wil niet alleen een foodconcept zijn. Om van de missie een totaalbeleving te maken richtte het bedrijf een lifestyle brand op: FDMKR. Het merk staat voor een positieve mindset en levensstijl en verkoopt diverse soorten sportkleding. Onder andere Olympisch schaatser Kjeld Nuis is ambassadeur.

Kjeld Nuis in een FDMKR outfit

Kjeld Nuis in een FDMKR outfit

 

5. Otomat: pizza’s

Bij pizzaketen Otomat van de Vlaamse topondernemer David Claeys staat delen centraal. Er staan zestien pizza’s op het menu, waaronder twee veganistische varianten. Bijzonder detail is dat in het pizzadeeg het bekende Belgische Duvel bier verwerkt is. Op het menu staan klassiekers als margherita en portobello, maar ook varianten zoals pizza met zoete aardappel en appel of een typisch Belgische variant met vol-au-vent. Bij iedere pizza is een bierpairing te krijgen. Otomat heeft naast de vestiging in Leuven ook restaurants in Antwerpen, Brussel, Brugge en Gent.

Otomat Leuven

Otomat Leuven

 

6. Barouche: pita’s

Bij Barouche komt gemak en gezondheid samen in de vorm van comfort food geserveerd in een pitabroodje. De zuurdesem pita’s worden op locatie vers bereid en afgebakken in een speciaal voor het concept ontwikkelde oven. De broodjes worden belegd met verse ingrediënten en afgemaakt met huisgemaakte saus. Om het gezondheidsaspect verder te trekken wordt er niets gefrituurd: potato wedges en falafel worden eveneens in de Barouche oven bereid.

Barouche werd dit jaar genomineerd voor de Concept Restaurant Awards, een wedstrijd die jaarlijks georganiseerd wordt door Leaders Club Belgium, en werd daarmee verkozen tot een van de vijf beste restaurantconcepten van België van 2022. Er zijn naast de locatie in Leuven ook vestigingen in Antwerpen, Brussel en Gent. Lees hier meer over Barouche »

Opinie van Food Inspiration

“Er zijn tegenwoordig meerdere foodketens die healthy fastfood presenteren. In mijn ogen zijn er weinig zo succesvol als Barouche. Bij veel concepten is het assortiment uiteindelijk toch niet heel erg gezond, of niet heel erg smaakvol, of niet heel erg vullend. Bij Barouche zijn al die drie punten piekfijn in orde, en dat ook nog eens voor een vriendelijke prijs.”

 

Pita van Barouche

Pita van Barouche

 

7. Umamido: Japanse ramen

Bij Umamido staan Japanse ramen centraal. Honest ramen, noemen ze het zelf. Omdat ze werken met eerlijke ingrediënten, afkomstig van lokale producenten. Miso en sojasaus maakt de keten zelf, net als alle bouillons. Het concept werd opgericht door Guy Quirynen, een ervaren foodprofessional die onder andere werkte in diverse sterrenrestaurants. Tijdens een bezoek aan Kyoto werd hij zo verliefd op de smaak van umami, die volop gebruikt wordt in de Japanse keuken, dat hij die mee terug wilde nemen naar Europa in de vorm van een eigen restaurantketen. In 2013 opende hij het eerste Umamido-restaurant in Brussel. Umamido heeft inmiddels vier locaties in Brussel, een in Leuven, een in Gent, een in Antwerpen en ook twee in Zwitserland.

Het menu van Umamido

Het menu van Umamido

 

8. Manhattn’s Burgers: Amerikaanse hamburgers

Bij Manhattn’s Burgers staat de Amerikaanse hamburger centraal. De inrichting doet denken aan een American diner, de hamburgers zijn flame grilled en de brioche buns gebaseerd op een recept van een bakkerij in New York. Op die manier willen de twee Belgische broers Philippe en Jerome Vandermeulen – de oprichters van het concept – de ‘Manhattan experience’ naar België brengen. En dat gaat ze goed af. De eerste locatie opende in 2014. Inmiddels zijn er zeven locaties, gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven.

Philippe en Jerome Vandermeulen voor Manhattn's Burgers Leuven

Philippe en Jerome Vandermeulen voor Manhattn’s Burgers Leuven

 

9. Bia Mara: fish & chips

Dit concept hoort eigenlijk niet thuis in dit lijstje van foodketens die opgericht zijn door Belgen. Bia Mara komt namelijk uit Ierland, waar de oprichters een fish & chips kraam bestierden op de boerenmarkt in Dublin. Via internationale contacten kregen ze de kans aangeboden om in Brussel een fish & chips restaurant te openen, en die kans lieten ze zich niet ontnemen. Ze ontwikkelden Bia Mara als ambachtelijk fastseafoodconcept voor de Belgische markt. Alle vis wordt dagelijks aangeleverd, vers gevangen in de wateren van België en Nederland. Op het menu staan meer dan zestig verschillende fish & chips-variaties, en dertig verschillende sauzen. De keten heeft naast de locatie in Leuven ook twee locaties in Brussel en een in Antwerpen.

Fish & chips van Bia Mara

Fish & chips van Bia Mara

 

10. Balls & Glory: huisgemaakte gehaktballen

Een keten opgericht door de bekende Belgische televisiechef Wim Ballieu. In 2012 opende hij in Gent de eerste vestiging van Balls & Glory. Een jaar later werd het concept tijdens de International Leadersclub Awards benoemd tot het meest veelbelovende concept van Europa. Centraal staan huisgemaakte gehaktballen, gemaakt van varkensvlees, kip of een vegavariant op basis van risottorijst. De ballen worden geserveerd met stoemp (stamppot) of salade. De keten heeft vijf locaties in België. Met Balls & Glory is Ballieu ook jaarlijks te vinden op muziekfestival Tomorrowland.

Wim Ballieu schrijft als inspirator regelmatig columns voor Food Inspiration.
Lees hier zijn laatste column »

Balls & Glory

Balls & Glory

 

11. Croque ‘n Roll: tosti’s

Volgens de Belgische klanten van Takeaway.com is Croque ‘n Roll het beste lunchrestaurant van 2021. In dit restaurant staat de tosti centraal, maar dan wel in een rock-‘n-roll jasje. De tosti’s heten croquestars, en dragen de namen van echte rocksterren, zoals Lenny Kravitz, Cher en Prince. Voor de specialty tosti’s met vulling wordt met een stervormpje in het midden van de tosti een gat gemaakt, waar de gekozen topping in wordt geserveerd. Croque ‘n Roll heeft vestigingen in Mechelen, Leuven en Hasselt. Lees hier meer over Croque ’n Roll »

Tip van Food Inspiration

“Neem bij een bezoek aan Croque ’n Roll in Leuven plaats aan de bar. Daar zit je direct met je neus op de keuken, waar alle tosti’s worden bereid. Daarnaast is het een genot om te kijken naar chef croque Frédéric, als hij achter de kassa staat. Niemand is zo goed in bijverkoop als hij. Zullen we er een dubbele tosti van maken? Slaatje erbij? Wat wil je drinken? Zo weet deze mede-eigenaar er met een tostiprijs vanaf 10 euro bij de meeste gasten een gemiddelde besteding van zo’n 25 euro van te maken. Tel uit je winst met gemiddeld een bestelling per minuut.”

 

De croquestars van Croque 'n Roll

De croquestars van Croque ’n Roll

 

12. WASBAR: lunchen en wassen

WASBAR is een kruising tussen een wasserette en een all-day horeca concept. Hier kun je koffie drinken, of lunchen, of borrelen, of dineren, terwijl je was schoondraait. De eerste locatie opende in 2012, inmiddels zijn er 11 locaties in Belgische steden. Met name voor studentensteden is het een slim concept. Veel studenten die ‘op kot’ wonen hebben geen eigen wasmachine, en kunnen bij WASBAR het wassen combineren met een horecabezoek, of op de locatie rustig doorwerken aan hun studie. Ook het menu is gericht op die jonge doelgroep. Op de kaart staan veel trendy gerechten, waaronder shakshuka, acai bowls en cinnamon rolls.