Voordat Starbucks Amerika veroverde, durfde niemand écht serieus geld te vragen voor een kop koffie. Voor je cafeïne behoefte snelde je langs een stoffig koffietentje of je haalde het gratis uit de automaat op je werk of school.
Koffie, een echt commodity product. Niks bijzonder aan.
Starbucks durfde het aan vele malen meer te vragen voor een bakje koffie en… klanten betaalden het zonder problemen.
Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Door te luisteren naar de interne behoeften van hun klanten. Andere koffietentjes keken alleen naar de externe behoefte van de koffiedrinker; ‘Ik wil koffie!’
Net als gewone mensen hebben koffiedrinkers ook interne behoeftes. Ze willen graag ergens bij horen, gezien worden en welkom worden geheten.
Dat is precies wat Starbucks op inspeelt. Je vindt er een comfortabele bank waarop je kunt onthaasten en koffie kunt drinken die speciaal voor jou is gezet.
Waar je naam door een vriendelijke medewerker met de hand op een beker wordt geschreven. De koffie van jouw keuze wordt speciaal voor je gezet. Er is echte én oprechte aandacht voor je! Een verademing in deze tijd waar alles snel moet en iedereen gehaast is.
Een koffieboon is maar een koffieboon. Starbucks weet als geen ander hoe je waarde kunt toevoegen aan zo’n boontje. Bij Starbucks voel je je gezien en kun je genieten van een voor jou persoonlijk gezette koffie of frappuccino in de sfeer van een Italiaans koffiehuis.
Starbucks, de ontdekkingsreiziger
Veel mensen voelen zich aangetrokken tot het avontuurlijke karakter van Starbucks.
Starbucks heeft de persoonlijkheid van de Ontdekkingsreiziger. Het koffiehuis is immers in bijna elke grote stad van de wereld te vinden. Het bedrijf bracht de sfeer van Italiaanse koffiehuizen naar de wereld.
Ben je op reis dan biedt de koffiemaker je een thuis. Zelf noemen ze hun barretjes een ‘third home’. De plek naast huis en werk waar jij je thuis voelt. Zelfs als je de wereld bent over gevlogen.
Klanten van Starbucks zijn bereid veel meer te betalen voor hun koffie, omdat deze koffiemaker precies begrijpt wat de interne behoeftes zijn van hun klanten.
En omdat klanten zich kunnen identificeren met het karakter van het merk.
Hoe kunnen klanten zich met jou identificeren?
Bron: Sterk merk
Door Hans Baakman |