Hoe trek je meer gasten naar jouw horecazaak op de dalmomenten?

Ludieke acties: van 50% korting bij een sterrenrestaurant tot koffie-abonnement

Restaurant

Foto door: Nina Slagmolen

Winstmarges staan – door de nasleep van de coronacrisis, het personeelstekort en de inflatie – onder druk in de horeca. Daarom is het belangrijk om gedurende de hele week tafels goed bezet te hebben. Hoe trek je nieuwe gasten en hoe verleid je ze om jouw zaak te bezoeken in de dalmomenten? Food Inspiration zet een reeks ludieke voorbeelden uit de praktijk op een rij: van sterrenrestaurants, tot koffiezaak en fastfoodketen.

Korting en gratis eten bij Ron Gastrobar Groep

De Ron Gastrobar Groep, waar de horecazaken van Ron Blaauw onder vallen, herintroduceerde in 2023 het Vroege Vork Voordeel: dineren met korting voor vroege eters. Gasten van de Ron Gastrobars eten met 15% korting op de hele rekening tijdens de eerste twee uur van de avondshift, die tot 19:00 uur duurt. Voor 19:00 uur moet de tafel ook weer vrij zijn voor de volgende gasten en dient de rekening voldaan te zijn. Voorwaarden voor de actie is dat gasten een week van tevoren reserveren.

In de zomermaanden van 2023 konden gasten bij Ron Gastrobar Oriental en Ron Gastrobar Indonesia Laren ook profiteren van een vroegboekkorting. Hoe eerder je met de juiste reserveringscode een tafel reserveerde, hoe meer korting de gasten kregen. Tien dagen van tevoren boeken betekende 10% korting, twintig dagen vooraf was 20% en minimaal dertig dagen van tevoren, was maar liefst 30% korting.

Ron Gastrobar in Amsterdam bood afgestudeerden in 2023 op de woensdagen en donderdagen een gratis diner of lunch aan op vertoon van hun diploma én wanneer ze met vier personen kwamen. Geslaagden reserveerden met de code ‘GESLAAGD2023’ om van een gratis maaltijd te kunnen genieten.

Laagdrempelig lunchconcept bij FG Foodlabs*

François Geurds van FG restaurant** én FG Foodlabs* in Rotterdam gooide in september 2023 het concept van FG Foodlabs* in de middag om. Het meergangen lunchmenu maakte plaats voor een nieuw laagdrempelig concept, genaamd SOS. De naam is een knipoog naar de noodzaak ervan, maar ook een afkorting voor de gerechten die op de kaart staan: soep, okonomiyaki – Japanse koolpannenkoek – en salade.

“Mensen hebben door de inflatie minder te besteden, of ze zijn voorzichtiger geworden met geld uitgeven. Maar ik ben geen restaurant begonnen om tafels leeg te houden”, zo vertelde de chef en ondernemer aan Food Inspiration. SOS is geen tijdelijke oplossing, maar een permanent concept voor de lunch in het sterrenrestaurant FG Foodlabs. Gerechten kosten tussen de € 7,50 en € 25,-, een groot verschil met het avondmenu dat start bij € 149,-. “Wij hadden de ene keer wel twintig gasten voor de lunch, maar de andere keer niet meer dan twee. Met dit concept moeten we het meer van de massa hebben. We bieden er kwaliteit en kunnen er onze creativiteit kwijt, maar we luisteren ook naar onze gasten die aangeven doordeweeks een snellere hap te willen eten op een wat hoger tempo.”

Powerlunchmenu in pop-up Rijks* voor zakelijke gasten

RIJKS dat vorig jaar vanwege een verbouwing was gesloten en om die reden een tijdelijke pop-up in zakendistrict de Zuidas opende, speelde met een speciaal lunchconcept in op de vele zakelijke gasten die het restaurant daar ontving. Rijks lanceerde er een Powerlunchmenu, een driegangen lunchmenu voor € 50,- om 12:00 uur. “Waarbij we gasten de garantie gaven dat ze binnen het uur weer op het werk kunnen zijn. Een zesgangenlunchmenu schrikt toch af bij de zakelijke markt”, zo stelde executive chef Joris Bijdendijk.

Lees meer: Sterrenchefs over de nieuwe Nederlandse lunchcultuur »

Koffie-abonnement bij Panera Bread

Voor zaken met een on the go-focus, gemakszaken en ketens kan dit een interessante actie zijn. De Amerikaanse keten Panera Bread biedt bezoekers een koffie-abonnement aan. Voor $ 11,99 per maand krijgen gasten onbeperkt koffie, thee en frisdrank bij één van de meer dan 2.000 locaties. Met het programma probeert de ontbijtketen nieuwe gasten te verleiden om het ontbijtaanbod te proberen.

Lees ook: Onbeperkt koffie. Heb je ruimte voor nog een abonnement?

Noor* in Groningen geeft studenten 50% korting

Eigenaren Marleen en Jeroen Brouwer van restaurant Noor in Groningen willen eten in een toprestaurant toegankelijker maken. Om te investeren in de gasten van de toekomst organiseerden ze een kortingsactie voor studenten. In de zomermaanden van 2022 en 2023 werden een aantal datums geselecteerd waarop jongeren tussen de 18 en 25 jaar, die konden aantonen dat ze student zijn, een tafel reserveren met 50% korting op de gehele rekening.

Jeroen Brouwer: “We realiseren ons dat een Michelinster een drempel kan vormen voor jonge mensen die interesse hebben in goed eten en drinken. Wij gebruiken topproducten, dus daar hangt een prijskaartje aan. Daarom willen we studerende jongeren die interesse hebben in gastronomie de kans bieden om voor een betaalbare prijs te eten in een toprestaurant. Door een substantiële korting van 50% op de gehele rekening te geven, kunnen studenten kennismaken met eten op niveau en hopen we dat ze de potentiële gasten van de toekomst zijn.”

Lees hier de visie van Marleen Brouwer over de toekomst van de horeca » 

Restaurant Savage biedt Morgen weer werken-actie

Restaurant Savage in Harderwijk introduceert voor de maand maart 2024 – op de donderdagen, zondagen en maandagen – een ‘Morgen weer werken-actie’. Gasten kunnen op deze avonden een reservering maken voor de actie en krijgen dan voor € 65,- een amuse, brood, een viergangendiner en vier halve glazen wijn. Een regulier zesgangenmenu, exclusief wijnen, kost € 75 bij Savage. Gasten kunnen door de actie in een iets korter tijdsbestek, toch bourgondisch genieten op een doordeweekse avond.

Dynamic pricing bij The Harbour Club

The Harbour Club werkt sinds 2023 met dynamic pricing. Vanuit dit flexibele prijsbeleid zijn de prijzen op minder druk bezochte dagen en tijden scherper dan op piekmomenten. Zo kan het voordeel op doordeweekse dagen oplopen tot 20%.

Lees ook: Dynamic pricing: hoe werkt het voor restaurants? »

8 algemene tips voor extra (loyale) gasten

1. Loyaliteitsprogramma’s

McDonalds en La Place zijn twee restaurantketens die gebruik maken van een loyaliteitsprogramma. Gasten profiteren er van kortingen en extra’s, omdat ze met het downloaden van de apps ‘vrienden’ worden van de betreffende keten. Voor iedere uitgegeven euro in een McDonald’s-restaurant krijgen app-gebruikers tien punten die ze vervolgens kunnen besteden aan gratis producten, zoals een kleine portie Franse frietjes.

De extra’s bij La Place beginnen met een gratis kop koffie bij registratie en variëren daarna van kortingen op gebak, tot gratis producten bij het zoveelste bezoek en het uitzoeken van eigen extra’s.

2. Restaurantdeals via kortingssites

Er zijn tal van sites die kortingacties aanbieden waaraan je als restaurant mee kan doen. Social Deal, Groupon, Diningcity, de Nationale Restaurant Week…het zijn enkele voorbeelden. Meedoen met dergelijke acties kan je nieuwe gasten opleveren. Tip: zorg wel dat je vooraf de rekensom maakt of het financieel wel uit kan. Verstandig is ook om de korting aan te bieden op de dalmomenten, zodat je geen omzet misloopt op de dagen dat je de zaak al vol hebt zitten met reguliere gasten. Probeer je ‘nieuwe’ gasten die via de kortingssites hebben gereserveerd fan te maken, zodat ze een volgende keer als reguliere bezoeker een tafel reserveren.

3. Inzetten van influencers

Het inzetten van influencers. Door deze mensen met een groot bereik op de sociale netwerken uit te nodigen voor een etentje in ruil voor post, bereik je als horecaondernemer een andere doelgroep.

4. Combideals

Met combideals snijdt het mes aan twee kanten. Denk aan een prijsactie met een overnachting bij een hotel (uit de buurt) in combinatie met een menu. Of bied een speciaal film-, event-, of  theaterarrangement aan, waarbij je korting biedt op een menu in combinatie met een kaartje voor een voorstelling of event.

5. Chefs samenwerking

Steeds vaker werken chefs samen met chefs van andere (internationale) restaurants en bieden in die samenstelling een tijdelijk menu voor een vaste prijs aan op de daldagen. Omdat het om een tijdelijke samenwerking gaat, creëer je een soort van ‘fear-of-missing-out‘. Daarnaast spreek je de doelgroep van beide zaken aan, wat jouw zaak ook nieuwe gasten kan opleveren.

Lees ook: Zeven Amsterdamse topchefs kookten samen bij restaurant Wils*. Welke lessen trokken ze daaruit »

6. Speciale avonden

Een schnitzelavond in een sterrenrestaurant, een avond in de week kaasfonduen in een lunchzaak, of de Formule 1 op groot scherm kijken met gratis snacks in een café….met speciale avonden kan je op de dalmomenten veel gasten naar je zaak trekken met laagdrempelige formules. Denk ook aan thema-avonden zoals een ladies night, quizavond, of een gastronomische avond waarbij je een speciaal product in de spotlights zet.

7. Bundel je krachten

Organiseer een wijn en spijs-wandeling met restaurants uit de buurt op een zondagmiddag, of een stadstour met tussenstops bij verschillende restaurants op een dinsdagavond. Start met een amuse bij het eerste restaurant en serveer een dessert in het laatste. Door als horecazaak deel te nemen aan een tour, tref je ook gasten uit de regio die jouw zaak nog niet eerder hadden bezocht.

8. Daghap of korting op daldagen

Bied een simpele daghap, of een minder uitgebreid menu op je daldagen. Doordeweeks tafelen gasten door de bank genomen minder lang, maar maak je het wel aantrekkelijk voor gasten om wat simpels buiten de deur te eten voor een leuke prijs.

Geschreven door: Wieteke Posthumus