Boekhouding aangifte uw eigen verantwoordelijkheid!
Mijn adviseur regelt het wel!
U heeft een accountant en/of belastingadviseur in de arm genomen voor uw boekhouding, jaarstukken en belastingaangiften. Kortom, ú heeft er geen omkijken meer naar. Of toch wel? Wat is handig en verstandig?
De stukken die uw (horeca)adviseur opstelt, worden u ter goedkeuring aangeboden. Vaak bespreekt uw adviseur de stukken met u, zodat u inzicht heeft in wat er is gebeurd. Vervolgens tekent u na goedkeuring de aangifte en veelal ook de als bijlage bij de aangifte gevoegde balans en winst- en verliesrekening. Het geheel wordt naar de Belastingdienst gezonden en daarmee is de jaarlijkse plicht weer gedaan. Het kan maar gebeurd zijn …
Boete. Als vervolgens blijkt dat de aangifte niet juist was en de fiscus wil een correctie daarop plegen en zelfs een boete opleggen voor het onjuist indienen van de aangifte, beroept u zich op het feit dat u gebruik heeft gemaakt van een adviseur. U heeft immers toch geen verstand van belastingzaken? Nee, de fiscus moet maar bij de adviseur aankloppen.
U bent belastingplichtig horecaondernemer en daarmee verantwoordelijk en aansprakelijk voor belastingschulden en daarbij opgelegde boeten. U heeft bovendien zelf de aangifte getekend. De rechter heeft verschillende malen beslist dat niet uw adviseur maar uzelf aangesproken kunt worden door de fiscus.
Rechter. Rest u niets anders dan uw adviseur bij de rechter aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Wilt u uw adviseur iets kunnen verwijten, zal er sprake moeten zijn van nalatigheid of wanprestatie van uw adviseur. Indien er duidelijk met u over gesproken is dat een bepaald standpunt zou worden ingenomen, dan maakt u weinig kans.
Bij moeilijke (eenmalige) boekingsposten. Vraag uw adviseur duidelijk of er discutabele standpunten in uw aangifte zijn verwerkt. Loop zelf kritisch uw inkomensgegevens na en bekijk of het naar uw idee klopt.
Tijdig. Ook het tijdig doen van aangifte is een belangrijke zaak. Het niet tijdig doen van aangifte kan er namelijk toe leiden dat er een boete wordt opgelegd, die per keer dat de aangifte te laat is ingediend kan oplopen. Als een aangifte te lang uitblijft, kan de fiscus zelf uw inkomen of de verschuldigde loon- of omzetbelasting ambtshalve vaststellen. Dit is dan zeker nooit in het nadeel van de fiscus. Ook hier geldt dat u richting fiscus zelf altijd verantwoordelijk bent voor de tijdige indiening van de aangifte.
Goede afspraken maken! Maak goede afspraken met uw adviseur over wie de aangifte verzorgt. Als u afspreekt dat de adviseur dat doet, spreek dan ook af dat u tijdig de stukken krijgt toegezonden om deze getekend door te sturen naar de Belastingdienst. Zo kunt u zelf een vinger aan de pols houden. Leg de afspraken het liefst op papier vast, zodat iedereen weet wie aansprakelijk is ingeval van nalatigheid. Tip. Vraag uw adviseur naar de algemene voorwaarden die op zijn dienstverlening van toepassing zijn. Hieruit blijkt ook vaak in welke gevallen de adviseur aansprakelijkheid uitsluit.
Procedure | Klacht
Indien u meent dat uw accountant of belastingadviseur tekort is geschoten in zijn taken, dan kunt u (los van een eventuele civiele procedure) ook een klacht indienen bij de beroepsorganisatie waarbij hij of zij is aangesloten. Deze kennen een geschillenregeling waar uw klacht behandeld zal worden.
Op tijd aanleveren. Welke afspraken u ook maakt met uw adviseur, vergeet niet dat ook van u een actieve houding verwacht wordt. Indien u bijvoorbeeld afspreekt dat rond de 25evan een maand de aangifte omzetbelasting gereed moet zijn en u levert de daarvoor benodigde gegevens pas op de 24e aan, dan zal uw adviseur zich redelijkerwijs niet aan de gemaakte afspraak kunnen houden. Dan zal een klacht of civiele procedure niet makkelijk worden.