BTW aangifte horecaondernemers | e-Herkenning!

Let op!

Doet u zelf als horecaondernemer uw btw-aangifte  of kleine belastingzaken dan veranderd er in 2022 de aangifte.

Er zijn ondernemers die de gangbare of lichte btw-zaken zelf regelen met de Belastingdienst. Wat moet u weten als u tot deze groep ondernemers behoort? Wat verandert er vanaf 2022?

Ondernemersportaal Belastingdienst

Regelt u uw btw-zaken nog via het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst, dan kunt u nu nog inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Let op.  Dit gaat echter veranderen, want uw btw-zaken over 2022 en daarna kunt u niet meer via het oude ondernemersportaal regelen. Deze zult u dan moeten regelen in het nieuwe portaal: MijnBelastingdienst Zakelijk. MijnBelastingdienst Zakelijk zal uiteindelijk het oude ondernemersportaal vervangen.

Btw-zaken? Het betreft hier:

  • de btw-aangiften over 2022 en daarna;
  • de suppleties bij uw btw-aangiften over 2022 en daarna;
  • de opgaven intracommunautaire prestaties (ICP) over 2022 en daarna.

Hoe inloggen? Als eenmanszaak kunt u inloggen op MijnBelastingdienst Zakelijk met uw DigiD of eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3. Overige rechtsvormen kunnen hier alleen nog maar inloggen met eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.

Erkende leveranciers. Voor de aanvraag van eHerkenning kunt u terecht bij diverse door de overheid erkende leveranciers. De aanvraag en het gebruik van eHerkenning zijn niet kosteloos. Hoeveel u betaalt, hangt af van de aanbieder en de dienst die u afneemt. Op https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht vindt u een leveranciersoverzicht met alle erkende leveranciers met hun producten en prijzen.

Compensatie. Heeft u eHerkenning uitsluitend nodig voor het doen van belastingaangiften, dan kunt u volstaan met het specifieke Belastingdienst eH3-inlogmiddel. Alle organisaties, met uitzondering van eenmanszaken (eenmanszaken kunnen immers inloggen met DigiD), die het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel hebben aangeschaft, kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding van € 24,20 (inclusief btw) per jaar per organisatie.

Tip. 

De vergoeding kunt u aanvragen via RVO.nl ( https://bit.ly/3zJJmK2 ). De vergoeding is gebaseerd op de laagste prijs in de markt. U kunt de compensatie tweemaal aanvragen. De tweede termijn waarvoor u een aanvraag kunt indienen, loopt van 1 september 2021 tot en met 30 september 2022.

Aanvragen? U kunt deze vergoeding alleen aanvragen als u het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel heeft aangeschaft. Voor de aanvraag van de vergoeding moet u hiermee inloggen.

Let op.  Heeft u al een eHerkenningsmiddel en wilt u dit laten omzetten naar het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel, vraag uw leverancier dan eerst of dit mogelijk is en onder welke voorwaarden. Niet alle leveranciers geven namelijk geld terug.

Let op.  Met het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel kunt u niet inloggen bij andere (semi)overheidsorganisaties, zoals RVO.nl en het UWV.

Tip.  Wilt u geen gebruik maken van MijnBelastingdienst Zakelijk, dan kunt u uw btw-zaken ook regelen met een geschikt administratiesoftwarepakket of uw btw-zaken uitbesteden aan uw adviseur.

Liever uitbesteden?

Heeft u zelf geen eHerkenning maar uw boekhouder wel, dan kan uw boekhouder met een ‘ketenmachtiging’ via MijnBelastingdienst Zakelijk de belastingzaken regelen namens uw onderneming. U hoeft dan zelf geen eHerkenning aan te schaffen.

Bron: belastingdienst en RVO