Crowdfunding populair, maar wel een kritisch beoordeeld!

De markt voor crowdfunding groeide weer flink. Vorig jaar werd er ca. € 730 miljoen met crowdfunding opgehaald, dat was 75% meer dan in 2020. Maakt u met crowdfunding ook uw plannen waar? Of moet u wellicht ook door een kritische bril kijken?

Crowdfunding wat is dat ook alweer?

Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij een onderneming financiering krijgt van het publiek (‘de crowd’). Meestal gebeurt dat via een crowdfundingplatform (website). Op https://www.crowdfundmarkt.nl worden de verschillende vormen van crowdfunding vergeleken. Steeds meer investeerders (zo heten financiers van een crowdfundingproject) gaan op zoek naar investeringsmogelijkheden die wel rendement opleveren. Denk aan de negatieve rente die traditionele vormen onder druk zet en meer en meer ondernemers zijn op zoek naar financiering die ze bij traditionele financiers als banken niet meer krijgen. Om succesvol geld op te halen of juist te investeren, is een goede voorbereiding doorslaggevend. Dat begint met de selectie van het platform.

Tip.  Kijk eens op https://www.fundwijzer.nl of https://www.crowdfundingcijfers.nl Daar vindt u allerlei platforms en projecten. We zetten de voor- en nadelen voor beide partijen voor u op een rij.

U als gefinancierde

Voordelen. Wat zijn voordelen voor de gefinancierde?

  • Ondernemers bepalen zelf het bedrag dat ze willen ophalen en de voorwaarden ervan (denk aan tegenprestatie: rente, korting op product of combinatie van beide), uiteraard binnen de regels van het platform.
  • Als u voor een lage investeringsdrempel kiest, is de potentiële doelgroep groot en de kans dat u uw financieringsdoel haalt, stijgt met de groeiende doelgroep.
  • Met een financieringscampagne kunt u uw eigen netwerk inschakelen. Van klanten maakt u zo betrokken financiers. Daarnaast bereikt uw campagne vreemden die uw klanten kunnen worden.
  • U kunt crowdfunding naast traditionele (bancaire) financiering inzetten als uw financieringsbehoefte hoger ligt.

Nadelen. Een succesvolle financiering met crowdfunding is tijdrovender dan u denkt. U moet de campagne bedenken en uitvoeren. Dat betekent veel communiceren met uw beoogde doelgroep.

  • Bedenk dat u uw gegevens deelt via internet. Als u deze liever vertrouwelijk behandelt, is crowdfunding niets voor u. Transparantie is daarbij juist een kernwaarde.
  • Onderschat de kosten niet. U moet een behoorlijke rente bieden om investeerders te lokken. Denk aan 5-10%, al zijn uitschieters naar boven mogelijk. Bovendien vragen de platforms ook een of meerdere beloningen. Het kan gaan om fee(s) voor bemiddeling of deze slaagt of niet (plaatsingsfee) of om een vergoeding voor een geslaagde financiering (succesfee).

U als investeerder

Voordelen. Belangrijkste voordeel is de hoge vergoeding die een investering kan opleveren. De investeringsdrempel is vaak laag, soms al vanaf enkele tientjes. Daardoor kunt u met een beperkt budget toch een investeringsportefeuille opbouwen en daardoor uw risico’s spreiden.

Nadelen. U loopt allerlei risico’s. Kredietrisico is het grootste risico: misschien wordt uw investering niet (volledig) terugbetaald. Probeer op basis van de verstrekte (financiële) informatie daar een beeld van te krijgen.