Gemotiveerder personeel? Dit zijn dé tips!

  1. Speel open kaart met je werknemers

Door je werknemers inzicht te geven in hoeveel er bijvoorbeeld is omgezet tijdens de lunch, realiseren ze zich ook hoe waardevol ze zijn voor de onderneming. Daarnaast is het, juist als eigenaar, goed om advies te vragen aan je werknemers en om hier vervolgens ook wat mee te doen. Vraag bijvoorbeeld eens wat voor drankjes/gerechten ze graag nog zouden terugzien op de menukaart, of hoe ze denken over het interieur. Zo laat je aan je werknemers zien dat je hun mening respecteert en waardeert, en dat creëert loyaliteit ten opzichte van jou als horecaondernemer.

  1. Zorg voor duidelijke communicatie

In een druk restaurant kan het al gauw uitdraaien op een fiasco als er onderling niet goed gecommuniceerd wordt. Zorg ervoor dat je goed communiceert, zowel op de werkvloer als buiten werktijden om. Wees flexibel in het ruilen van diensten, vrij vragen en het werkrooster. Maak bijvoorbeeld een WhatsApp groep aan, waarin je per week het rooster kunt delen, en waar dingen als het ruilen van diensten e.d. besproken kunnen worden.

  1. Creëer plezier, maak een speelveld van de werkvloer

Niets is beter dan een hardwerkende, vrolijke medewerker. Stel bijvoorbeeld voor om een wedstrijdje te doen wie de meeste gerechten opneemt, en beloon de winnaar/winnares dan met een lekker gerechtje of (extra) drankje na het werk. Zo ontstaat er een hoop plezier onderling, en zullen je werknemers harder hun best doen om bestellingen op te nemen. Des te meer bestellingen, des te meer gerechten natuurlijk! Wees hier vrij en creatief in, om tot een passend concept voor jouw onderneming te komen.

Bronnen:
 https://horeko.nl/gemotiveerd-personeel/
– https://horeko.nl/haccp-in-de-horeca/