De mogelijkheden met Artificial Intelligence (AI) zijn eindeloos. Expert Jan Scheele gaf op horecavakbeurs Horecava praktische tips hoe je als foodprofessional direct aan de slag kan met AI.
De groep mensen die gebruikmaakt van AI-tools zoals ChatGPT groeit met de dag. “Belangrijkste is dat je een zo specifiek mogelijke vraag stelt aan deze AI-tools. Gebruik de tools niet alleen om informatie in te winnen, maar ook om mee te sparren en tot creatieve ideeën te komen.” Bij laatstgenoemde geeft Scheele een voorbeeld: “Zo kan je ChatGPT bijvoorbeeld de opdracht geven om met tien goede ideeën te komen voor een goede Instragrampost. In deze opdracht is het belangrijk om zo gedetailleerd mogelijk te zijn.”
Food Inspiration nam de proef op de som en vroeg ChatGPT om drie creatieve ideeën voor een Instragrampost voor een vegan eetcafé:
Steeds een stapje verder
Scheele: “De tools ontwikkelen steeds verder door. Daardoor kun je steeds een stap verder gaan. Tegenwoordig kun je bestanden uploaden en vervolgens een gesprek starten met ChatGPT, waarna de tool de antwoorden uit deze bestanden haalt.”
Hoewel wordt gesteld dat je als bedrijf behoedzaam moet omgaan met het uploaden van bedrijfsgevoelige informatie in de tool, vertelt Scheele dat deze gebruikt kan worden om schriftelijke overeenkomsten of (juridische) contracten te analyseren. “Dan kan betekenen dat je er geen jurist of advocaat meer naar hoeft te laten kijken.”
ChatGPT kan ook grote bestanden van bijvoorbeeld honderd pagina’s analyseren en de belangrijkste punten eruit filteren. Met behulp van applicaties als GPT kan je ook heel makkelijk je eigen chatbot ontwikkelen, door bestanden met informatie over jouw bedrijf te uploaden. Medewerkers kunnen vervolgens middels een chatbox makkelijk informatie halen uit deze bestanden. Maar je kan het nog breder trekken: Booking.com gebruikt AI bijvoorbeeld om de eerste selectie te doen in sollicitatieprocedures.”
AI-chatbots
Er zijn diverse AI-tools voor chatbots die hotels kunnen gebruiken om gasten van informatie te voorzien. Als voorbeeld noemt Scheele de tool Runnr.ai, een virtuele hotelconciërge die hotels helpt om de gastervaring te verbeteren, de werkdruk voor hotelmedewerkers te verminderen en de omzet per kamer te verhogen.
AI-notulist
Wat werd er gezegd in de vergadering? De klus van notulist is meestal niet de taak waarom mensen zitten te springen. De digitale notulist biedt dan uitkomst. Scheele noemt als voorbeeld Fireflies.ai. Deze tool helpt een team bij het transcriberen, samenvatten, doorzoeken en analyseren van gesproken gesprekken.
AI-cocktails
AI kan je helpen om nieuwe cocktails te ontwikkelen die passen bij een specifiek horecaconcept. Bar.gpt is zo’n tool. De AI-cocktailtools bieden inspiratie, recepten, maar leren je ook hoe je de cocktails moet bereiden.
AI-personeel
De horeca is een branche met een hoge omloopsnelheid van medewerkers. In de Verenigde Staten wordt daarom bij de werving van nieuw personeel al volop gebruikgemaakt van geautomatiseerde sollicitatieprocedures. Het gaat hierbij om het hele proces: de keuze waar je als werkgever vacatures plaatst, het aanmaken van een aanmeldformulier, de verwerking van binnenkomende sollicitaties, de selectie van de best matchende sollicitanten en het regelen van videogesprekken. Potentiële medewerkers kunnen solliciteren via een app op de telefoon. In tutorials van dit soort ‘zelfdenkende’ software zeggen HR-managers dat sollicitatieprocedures dankzij dit soort apps tot de helft minder tijd kosten.
Het perfecte AI-plaatje
Midjourney is een tool die aan de hand van jouw input zelf visuals maakt. Alle creaties die door Midjourney worden gemaakt, zijn vrij te gebruiken op bijvoorbeeld social media-kanalen.
AI-marketing
Het goed onderhouden van social media kanalen en het schrijven van teksten is arbeidsintensief. Een oplossing hiervoor is AI. Het social media marketing bedrijf Lekker Sociaal Media heeft een app ontwikkeld die social media-posts schrijft met AI. De app is speciaal ontwikkeld voor de horeca. Horecava gebruikt deze app tijdens Horecava 2024, om de social media-posts op Instagram te schrijven.
Met deze pilot wil Horecava de branche meenemen de toekomst in. Mineke Vrijenhoek, brand marketing manager Horecava: “Dit is natuurlijk een spannende stap. Je laat min of meer de controle los en vertrouwt op de techniek. Maar ik denk dat het belangrijk is voor Horecava om dit te doen en zo de branche meer vertrouwen te geven in nieuwe technologische ontwikkelingen.”