Hoe start je zakelijk met social media in de horecawereld!
(online) vrienden social media!
Veel mensen denken bij social media vaak aan persoonlijke dingen, zoals leuke vakantie foto’s of grappige filmpje die je kan delen met je (online) vrienden, maar missen de kansen om het ook zakelijk te gebruiken. Hoe belangrijk is social media eigenlijk voor je bedrijf en Waar moet je allemaal op letten. Wil jij zo goed mogelijk gebruik maken van social media? Lees dan vooral verder!
Waarom social media?
Het voordeel van social media is dat het enorm populair is, steeds meer mensen maken er gebruik van. Het is een geweldige kans om je bedrijf te promoten , het is namelijk compleet gratis en makkelijk om te gebruiken. Ook is het mogelijk om betaalde advertenties makkelijk te maken en te delen. Het is dus de perfecte manier om objecten wat extra aandacht te geven!
Doordat er zoveel mensen social media gebruiken is het ideaal om je doelgroep gemakkelijk te bereiken, het biedt kansen om je naamsbekendheid te vergroten en om een betere band op te bouwen met je klanten. Verder helpt social media ook mee met je ranking in de google zoeklijsten, Als je social media het goed doet zal je ook meer websitebezoekers krijgen.
Aantal Nederlandse social media gebruikers
Tips om social media goed te gebruiken
- Zorg voor relevante content: Denk na over wat mensen willen zien. laat interessante objecten zien of juist objecten die wat extra aandacht kunnen gebruiken!
- Gebruik afbeeldingen en video’s : Een bericht plaatsen met een afbeelding of/en video erbij maakt het bericht interessanter om naar te kijken. Door goede afbeeldingen en video´s te maken zullen de mensen die dit zien eerder geneigd zijn om meer informatie op te vragen over dit bepaalde bericht (wat er zo leuk uitziet !).
- Wees actief op meerdere platforms: Meer platforms= groter bereik. Je doelgroep is hoogstwaarschijnlijk actief of meerdere platforms, zorg er daarom voor dat jij dat ook bent!
- Gebruik hashtags en zorg dat ze goed bij je bericht passen. De juiste hashtags bij een bericht kunnen veel invloed hebben, er zijn veel mensen die op hashtags zoeken.
- Deel de persoonlijke kant van je bedrijf. Door de verhalen en gezichten achter jouw bedrijf te delen creëer je een sterkere relatie met jouw doelgroep. Laat mensen weten wie je bent. Een bericht met gezichten erop geeft mensen vertrouwen. Ze weten met wie ze te maken hebben. Laat bijvoorbeeld je volgers ook weten wanneer je een object succesvol heb verkocht of gekocht, dit zorgt gelijk weer voor meer vertrouwen bij je volgers.
- Zet een Locatie bij je bericht. zo ben je beter vindbaar. Er word vaak gekeken naar locaties .
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2019, Newcom.nl
Voorbeeld
- Veel en goede hashtags
- Locatie erbij
- Interactie met volgers
- Goede foto