Horeca vs coronacrisis

Het coronavirus is een doorzettertje. Helaas. Het houdt huis in de hele wereld, vooral in de horecabranche heeft het een enorme impact. In dit blog geven we een korte impressie met waar horecaondernemingen nu eigenlijk mee te maken hebben (gehad). Daarnaast delen we enkele creatieve moves van mede-ondernemers ter inspiratie, zodat u sterker bent dan deze crisis!

De doodsteek?

De twee ‘intelligente’ lockdowns van de horeca zijn stevige maatregelen van het kabinet. Hiermee hoopt men een goede klap terug te kunnen geven aan het coronavirus. Maar hoe lang gaat dit duren en overleeft de horeca deze tweede sluiting wel? Volgens Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), betekent deze tweede volledige sluiting van de horeca voor veel ondernemers de doodsteek. Er wordt door het kabinet geen perspectief gegeven, waardoor er nog meer onzekerheid heerst dan een half jaar geleden. De meeste horecazaken zijn dit jaar slechts zeven maanden open. Dat lijkt veel op een dodelijke steek, toch?

Twee keer volledig op slot

De eerste sluiting op 16 maart was al een flinke klap voor de branche. Maar een horecaondernemer is niet zomaar uit het veld geslagen. Men kwam met creatieve oplossingen, zoals ‘take away’, ‘to go’ en ‘delivery’. Daarnaast kregen horecaondernemers kort na de eerste verplichte sluiting een eenmalige uitkering van 4000 euro als tegemoetkoming voor de vaste lasten, zoals huur.

Toen de deuren weer geopend werden op 1 juni, was dat een hele verademing. Er werd, uiteraard met de nieuwe richtlijnen van het RIVM in acht nemend, feest gevierd! Velen hadden de lockdown gebruikt om hun café, restaurant of bar een opfrisbeurt te geven en het terras – waar dat kon – ruimer gemaakt. Een fris en positief nieuw begin voor iedereen.

De zomer was ontzettend mooi! Mensen gingen massaal de terrassen op en de horeca leek nieuw leven ingeblazen.

Tot 14 oktober. De tweede lockdown voor de horeca werd een feit. Uiteraard werden direct de eerdere maatregelen, zoals afhaal en bezorging, ingezet, maar nu is er meer nodig om het hoofd boven water te houden. Café’s worden omgebouwd tot workshoplocaties, restaurants worden kerstboomverkopers etc. Die creativiteit bij de horecaondernemers lijkt onuitputtelijk. Daar kunnen we alleen maar diep respect voor hebben!

Ditmaal kan de horeca gebruik maken van de eenmalige tegemoetkoming van 2500 euro van de overheid. Dit bedrag kan bijvoorbeeld worden gebruikt om kosten van een bederfelijke voorraad te compenseren. Maar volgens het KHN is dit niet voldoende. Dirk Beljaarts pleit voor een honderd procent compensatie, zodat de horecazaken overeind blijven en na deze lockdown weer open kunnen.

Kansen zien en benutten

De strijd is dus nog niet gestreden, maar tot die tijd ziet de horecaondernemer gelukkig overal kansen. Die pakt hij met beide handen aan. Deze sluiting kunt u ook gebruiken als voorbereiding op de (hopelijk nabije) toekomst. Daarbij is het goed om uzelf de juiste vragen te stellen, zoals ‘waar zie ik kansen en hoe kan ik die benutten’, ‘waar hebben mijn gasten behoefte aan’, ‘kan ik mijn pand een andere tijdelijke bestemming geven’, ‘kan ik slimme partnerschappen aangaan’ en ‘hoe kan ik voor een ijzersterk verdienmodel zorgen na de crisis’. Deze vragen dwingen u om verder te kijken en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Hieronder vindt u een aantal creatieve (tijdelijke) oplossingen van collega’s. Haal uw inspiratie eruit en kijk naar uw eigen kansen:

● Online bestellen, thuisbezorging en/of afhaalloket.

● Bij de gasten thuis koken of barbecueën.

● Drive thru.

● High wine/beer voor thuis box.

● Ontbijtservice aan huis.

● Kerst in een box.

● Kookcursussen via Zoom.

● Wijnproeverijen via Zoom.

● Kerstbomen verkopen.

● Pand omtoveren tot workshoplocatie, kunstgalerie of woonwinkel.

Het is duidelijk: het is de horeca versus de coronacrisis. Op dit moment is de horeca in overlevingsmodus, maar vastberaden om te overwinnen! We zien niet alleen veel creatieve ideeën ontstaan, we zien ook supergave samenwerkingen ontstaan. Daarnaast worden de horecaondernemingen enorm gesteund door (lokale) gasten. De drie vaccins die inmiddels zijn goedgekeurd geven ook een sprankje hoop voor de toekomst!

Stay strong en blijf creatief!