Linkbuilding om hoger in Google te komen
Google zoekresultaten
Populaire horecazaken staan meestal hoog in de Google zoekresultaten. Dat komt onder andere doordat ze vaak op andere websites worden vermeld. Iedere vermelding is een aanbeveling, en Google houdt dat bij. Start met linkbuilding om meer vermeldingen te krijgen en hoger in de zoekresultaten te komen.
Wat is linkbuilding
Met Linkbuilding zorg je ervoor dat je ‘backlinks‘ en ‘citatations‘ van andere websites naar jouw website krijgt, met het doel een hogere positie in de zoekresultaten van Google te behalen. Met linkbuilding probeer je dus het aantal backlinks en citations te beïnvloeden.
Wat zijn backlinks
Een backlink is een linkje van een andere website naar jouw website. Denk aan een linkje:
- op reserveerwebsites
- op reiswebsites
- in foodblogs
- in stadsgidsen
- in een artikelen in de lokale online krant
- op startpagina.nl
Wat zijn citations
Een citation is een vermelding van een bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, de zogeheten naw-gegevens. Meestal staat het adres van de website er bij, dat is dan weer een backlink. Citations zie je vaak in online bedrijvengidsen zoals Tripadvisor en TheFork.
Het is belangrijk dat je overal exact dezelfde schrijfwijze van je naw-gegevens gebruikt, zodat Google 100% zeker weet dat een vermelding op jouw bedrijf betrekking heeft. Zo moet het dus niet:
- Hotel-Restaurant-Café Jansen op je website en sociale media;
- Hotel Jansen in op Booking.com;
- Restaurant Jansen op TheFork.
De waarde van backlinks & citations
Niet iedere backlink of citation is evenveel waard. Simpel gezegd, voor een restaurant is een backlink van een landelijke, aan de horeca gerelateerde website meer waard, dan een backlink van de website van de lokale voetbalvereniging.
De volledige theorie hierachter is teveel om in dit artikel uit te leggen. Klik door naar PageRank, Domain Authority (DA van Moz) en Domain Rating (DR van ahrefs) om hier meer over te lezen.
Hoe krijg je backlinks & citations?
Met linkbuilding probeer je backlinks en citations van andere websites naar jouw website te krijgen. Dat kan op verschillende manieren.
Handmatig toevoegen aan online bedrijvengidsen
Er zijn honderden online bedrijvengidsen, van algemene tot branchespecifieke. De meeste bedrijvengidsen hebben een optie waarmee je jouw bedrijf kunt toevoegen. Dat is meestal gratis, soms is er een betaalde upgrade voor extra mogelijkheden.
Je zult zien dat jouw bedrijf soms al vanuit een openbare bron zoals de KvK is toegevoegd. In dat geval kun je de bestaande vermelding claimen en verbeteren.
De meest belangrijke bedrijvengidsen voor de horeca zijn Google Mijn Bedrijf (download het gratis stappenplan), Tripadvisor en Facebook. Voeg je bedrijf handmatig aan deze gidsen toe en maak optimaal gebruik van alle mogelijkheden.
Automatisch toevoegen aan online bedrijvengidsen
Handmatig toevoegen aan een lange lijst bedrijvengidsen is arbeidsintensief, daarom zijn er online diensten die dat automatisch voor je doen. Je hebt dan één centrale plek om je bedrijfsgegevens te beheren. Iedere wijziging wordt automatisch doorgestuurd naar de gekoppelde bedrijvengidsen.
De meeste diensten werken met een abonnement. Het voordeel is dat je je gegevens, waaronder de openingstijden, zo vaak kunt wijzigen als je wilt. Het nadeel is dat bij beëindiging van het abonnement alle gegevens uit alle gekoppelde bedrijvengidsen worden verwijderd.
Aanbieders in Nederland zijn:
- BrightLocal – $ 3,- per aanmelding of wijziging, 41 bedrijvengidsen beschikbaar.
- KHN Online Bedrijfsprofiel – abonnement* van € 12,50 per maand voor 10 bedrijvengidsen.
- Youvia bedrijfsprofiel – abonnement* van € 42,- per maand voor 26 bedrijvengidsen en reputatie management.
Aanmelden bij een Data Aggregator
Een Data Aggregator verzamelt bedrijfsgegevens uit diverse bronnen en verkoopt deze gegevens aan online gidsen, mobiele Apps, cartografie- en GPS-bedrijven. De enige data aggregator met Nederlandse bedrijfsgegevens is Foursquare. Aanmelden kan via Brightlocal:
- BrightLocal – $ 15,- per jaar, met handmatige verlenging en gratis tussentijdse wijzigingen.
Informatie voor online media en websites
Naast het delen van naw-gegevens met bedrijvengidsen kun je ook backlinks en citations krijgen door informatie te delen met de (vak-) media, foodbloggers, reisgidsen en leveranciers.
Bron: