Wat als je niet uniek en onderscheidend bent in je markt?

Iedereen kan een broodjeszaak beginnen. Je huurt een pand, koopt broodjes in, belegt ze, presenteert ze in een mooie vitrine, prijsje erop en gaan.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw zaak een succes wordt?
Dat je winkel niet binnen 3 jaar de deuren moet sluiten net als ⅓ van alle andere startende horeca ondernemingen?

Hoe val je op tussen tientallen andere zaken?
Dat waren de belangrijkste vragen die Howard zichzelf stelde, voordat hij zijn broodjeszaak opende.

Een nogal ongewoon broodje
Om zijn zaak in één keer op de kaart te zetten, bedacht Howard uit Philadelphia een nogal ongewoon broodje.
Hij had duidelijk voor ogen wie zijn klanten waren en wat hij ze ging aanbieden; het kwalitatief allerbeste broodje van de hele stad.
Met een prijs van maar liefst 100 dollar, zelfs het duurste broodje van Amerika.

Een zeer smakelijk en exclusief broodje, met supermalse Japanse Wagyu biefstuk (gerijpt in besneeuwde grotten op berghellingen), foie gras, truffels, exclusieve kaas en een halve fles bijpassende champagne. Dat wil elke smulpaap een keer in zijn leven geproefd hebben! Het broodje als belevenis.

Geen dure campagne nodig
Het peperdure broodje trok landelijk de aandacht. Het verhaal over het broodje ging viraal en de media dook er bovenop.Zo kon Howard het geld voor een dure marketingcampagne in zijn zak houden.

Van over de hele wereld komen lekkerbekken dat broodje proeven, en het beleven. Het broodje heeft hem ging windeieren gelegd. De zaken gaan nog steeds uitstekend. De prijs van het befaamde gerecht is inmiddels zelfs gestegen naar 130 dollar.

Wat maakt jouw uniek en onderscheidend?
Als je niet uniek en onderscheidend bent, dan zijn klanten maar weinig loyaal. Ze voelen geen binding met je en stappen over naar een goedkoopste aanbieder.

Voor jou zaak een andere horecazaak!

Veel bedrijven zijn inwisselbaar. Het broodje van Howard en daarmee zijn zaak niet. Zijn exclusieve broodje is talk of the town. Mensen van over de hele wereld bezoeken zijn zaak.

Bouw daarom een sterk merk met persoonlijkheid. Zodat klanten een langdurige relatie met je aan willen gaan. Loyale klanten zorgen voor meer omzet en een hogere winst.

Onpersoonlijke merken zijn er al genoeg!

Bron: Sterk Merk

Door Hans Baakman